Meny
Monica Andersson är från början mellanstadielärare, men har sedan 2013 varit IT-pedagog på barn- och utbildningsförvaltningen i Krokom. Sedan kommunen öppnade ett DigidelCenter delar hon sin arbetstid lika mellan skolorna och resten av befolkningen.
– Nu känner jag mig som IT-pedagog för hela kommunen!
Krokoms kommun är stor till ytan men har knappt 15 000 invånare. I vanliga fall har Monica Andersson drop in-tider för digital handledning på tre av de sex biblioteksfilialerna.
– Det har funnits ett stort behov av digital handledning och förra året var det många besökare. De flesta är över 70 år, berättar hon.
Den 7 april pausades drop in-tiderna på grund av risken för smittspridning. Invånarna hänvisas istället till att höra av sig på telefon, vilket några också har gjort. Sedan dess har även besöksförbud införts på landets äldreboenden. Socialchef Anna Berkestedt Jonsson tog då initiativet till att köpa in surfplattor till alla äldreboenden och gruppbostäder. Kommunens IT-enhet gjorde inköpen och därefter hjälpte Monica Andersson på DigidelCenter till med konfigurering av enheterna.
– Det kändes bra att göra en sådan insats för socialförvaltningen. Redan i höstas ville jag erbjuda personalen på kommunens särskilda boenden en digital coachutbildning, så att det skulle finnas någon med lite högre digital kompetens på varje boende. Men det blev tyvärr ingenting med det då, säger Monica Andersson.
Förutom konfigureringen har hon tagit fram manualer för att videochatta med olika program samt en arbetsgång för hur samtalen via surfplattorna ska gå till rent praktiskt.
– Den anhöriga hör av sig till personalen och bokar en tid för videosamtal. Det är bäst att personalen på boendet ringer upp den anhöriga, eftersom det kan hända saker på boendet så att det inte går att ringa just då.
Monica Andersson ser att förändringarna på grund av coronaviruset har medfört att digitala verktyg börjar användas på nya och nödvändiga sätt.
– Jag tror att det kommer att användas mer, inte bara just nu. Det är många som bor i Stockholm eller Göteborg, men har sina föräldrar här i Jämtland. Min vision för framtiden är att man ska kunna avropa digital hjälp via hemtjänsten, precis som man får hjälp med tvätt eller mat.
Har du några råd till andra kommuner som vill ge sina äldre invånare bättre tillgång till digitala kommunikationsmöjligheter?
– Att man måsta samverka mellan olika förvaltningar och ha med sig IT-enheten för att det ska gå fort. Om vi hade haft ett manageringsverktyg för telefoner och surfplattor hade det varit mycket enklare. Vi har inte det så jag har fått skapa inloggningar till varje boende. Det underlättar också om man har trådlöst nätverk på boendena. Vi fick köpa in Ipads med sim-kort.
Har du sett några andra behov som har förändrat eller tillkommit under coronakrisen?
– Ja, att det kan behövas en samordnare som hjälper till att förmedla exempelvis hur man kan få hjälp att hämta ut medicin. Det krävs en fullmakt, men om man inte har bank-id och mina vårdkontakter så blir det krångligare. Det har jag hört av dem som jobbar med frivillig hjälp. Sådana saker kan vara bra att tänka på. Jag har inte haft det på mina genomgångar på DigidelCenter, men det kommer jag nog att plocka upp.
Foto: Anneli Åsén
→ Länk till mer information på Krokom kommuns webbplats
→ Länk till arbetsgången för videosamtal i Krokoms kommun